Friday, March 6, 2020

BBM3410Satu2020: ANALISIS WACANA KRITIS

TEORI ANALISIS WACANA KRITIS (VANDIJK, 1977)

VanDijk (1977) pula membahagikan analisis wacarna kepada beberapa unsur iaitu makro dan mikro, kawalan kuasa, kawalan wacana awam dan kawalan pemikaran (Rajah 1).  Setiap elemen mengandungi huraian yang perlu dianalisis.  Struktur makro dianalisis dengan melihat makna global dari suatu teks yang dapat diamati serta dari topik atau tema sesuatu teks.  Superstruktur pula membincangkan lentang kerangka teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan.  Struktur mikro pula memberi fokus kepada makna tempatan daripada teks yang dapat diperhatikan daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang digunakan oleh teks. 

Struktur Makro 
Makna global daripada suatu teks yang dapat diamati  daripada topik / tema suatu teks

 ​​Superstruktur
 Kerangka suatu teks seperti bahagian perdahuluan, isi, penutup dan kesimpulan

 Struktur Mikro 
Makna lokal daripada suatu teks yang dapat diamati 
 Daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh suatu teks


 Rajah 1: Analisis Kritikan Wacana Analisis oleh vanDijk (1977)


Menurut Normaliza Abd Rahim (2019) teori ini dibahagikan kepada beberapa elemen iaitu makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran. Struktur makro ini merupakan makna global daripada suatu teks yang dapat diamati daripada tema suatu teks. Seterusnya, superstruktur merupakan kerangka suatu teks seperti pendahuluan, isi dan penutup. Selain itu, struktur mikro pula merupakan makna lokal daripada suatu teks yang dapat diamati daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh suatu teks.


Rujukan: Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi (2019). Normaliza Abd Rahim. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDAR 2021

KALENDAR 2021 Hai semua.. Disini saya ada paparkan kalendar tahun 2021 dari bulan Januari hingga Disember. Saya menyiapkan kalendar ini ...