Wednesday, April 29, 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Multimedia dalam Bahasa

BAHAGIAN A

JENIS-JENIS SHOT YANG TERDAPAT DALAM ASAS FOTOGRAFI





Gambar diatas menerangkan jenis-jenis shot yang terdapat dalam asas fotografi. antara jenis shot ialah long shot, medium shot, potrait, mug shot, close-up, pemandangan, siluet, kabur, pendua, flatflay, swafoto, bayang, birds eye view dan over the shoulder.


Rujukan: Multimedia dalam Bahasa (2019). Normaliza Abd Rahim. Penerbit Universiti Putra Malaysia. 



BAHAGIAN B

KEPENTINGAN RULE OF THIRDS


Rule of thirds adalah teknik fotografi yang penting kerana ia boleh digunakan untuk mana-mana subjek bagi meningkatkan teknik komposisi dan keseimbangan imej dalam fotografi. Semasa mengambil gambar, seseorang akan melakukannya dengan melihat melalui pemidang titik atau dalam paparan LCD yang digunakan untuk merangka paparan. Oleh itu, rule of thirds penting untuk digunakan bagi mengenal pasti empat bahagian penting daripada imej untuk meletakkan titik ketika membingkai imej. Hal ini akan memberikan empat ‘garis’ yang juga berguna untuk elemen dalam foto. Selain itu, apabila membingkai foto, bayangkan imej dibahagikan (kotak grid). Fikirkan unsur-unsur gambar yang paling penting, dan cuba letakkannya dekat garisan dan persimpangan grid. Seseorang itu mungkin perlu bergerak untuk mendapatkan komposisi yang terbaik. Hal ini bertujuan mendapatkan imej yang baik, menarik, dan seimbang dalam paparan LCD. Justeru, seperti semua peraturan (sekurang-kurangnya dalam fotografi), rule of thirds tidak digunakan dalam setiap situasi, dan kadangkala boleh menghasilkan foto yang lebih menarik. Oleh itu, rule of thirds penting digunakan bagi mendapatkan imej yang baik, menarik, cantik dan seimbang dalam paparan skrin LCD yang digunakan.





Rujukan: Multimedia dalam Bahasa (2019). Normaliza Abd Rahim. Penerbit Universiti Putra Malaysia. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDAR 2021

KALENDAR 2021 Hai semua.. Disini saya ada paparkan kalendar tahun 2021 dari bulan Januari hingga Disember. Saya menyiapkan kalendar ini ...