Elemen asas grafik terbahagi kepada lima iaitu mudah, warna,
teks, kesesuian dan keseimbangan.
1. Mudah
- Penglihatan
seseorang terhadap sesuatu gambaran yang mudah difahami sama ada dlam
bentuk foto mahupun video.
- Mudah juga dilihat sebagai sesuatu mesej yang
terdapat gambaran yang mudah difahami tanpa sebarang kekeliruan.
- Contohnya,
gambar sebuah basikal berwarna merah yang terletak di halaman rumah.
2. Warna
- Kombinasi warna ataupun satu warna dalam sesuatu
gambaran dalam bentuk foto mahupun video.
- Grafik biasanya tidak lebih daripada tiga warna.
- Namun, ada juga grafik yang lebih daripada tiga
warna bergantung kepada objektif atau mesej yang ingin disampaikan.
- Ada juga grafik yang mempunyai satu warna
sahaja.
- Contohnya, gambar sebuah kereta berwarna biru
dan dibelakangnya ada pokok.
3. Teks
- Jenis dan saiz font yang dipilih dalam
persembahan grafik.
- Kandungan teks juga diambil kira sebagai
pemahaman grafik.
- Faktor dalam elemen grafik perlu diteliti dengan
baik supaya mesej dapat disampaikan dengan baik.
- Warna dalam font juga penting dalaam asas
grafik.
- Contohnya, iklan telefon bimbit dengan teks “nipis
dan ringan”.
4. Kesesuaian
- Grafik yang bersesuaian dengan latar iaitu latar
tempat, latar masa, latar watak yang terdapat dalam gambar.
- Setiap watak atau bahan grafik bersesuaian
antara satu sama lain.
- Contohnya, gambar tiga orang kanak-kanak sedang
bermain di halaman rumah yang terletak di sebuah kampung. Kanak-kanak berkaki
ayam dengan wajah yang ketawa dengan tulisan bawah foto “ suasana di kampung
saya”.
5. Keseimbangan
- Ruang dalam foto atau video.
- Ruang yang dimaksudkan adalah ruang di kiri,
kanan, atas dan bawah.
- Sama ada ruang kosong ataupun grafik yang sama berat
di ruang tersebut.
- Keseimbangan diterima apabila grafik dapat
disampaikan dengan baik.
- Contohnya, ruang di sebelah kiri terdapat lima
batang pokokbesar seimbang dengan sebuah rumaah kampung di sebelah kanan
gambar.
Rujukan: Multimedia dalam Bahasa (2019). Normaliza Abd Rahim. Penerbit Universiti Putra Malaysia.
No comments:
Post a Comment