Thursday, February 27, 2020

MODEL PENCERITAAN KELUARGA: BUKU KAJIAN WACANA

Model Penceritaan Nilai Sosial Cerita Kanak-kanak

"KELUARGA"

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2014) Wacana Bahasa, Terengganu; Penerbit UMT.


Hai semua.. Berdasarkan cerita diatas, jommm saya kongsikan cerita. Saya ada mak, ayah, abang, dan kakak kembar. Saya bersyukur kerana dikurniakan keluarga yang kecil ini. Walaupun keluarga kami kecil tetapi kami saling melengkapi antara satu sama lain. Kami sentiasa berkongsi rezeki yang Allah kurniakan. Setiap hari kami adik-beradik akan sentiasa menolong mak dan ayah berniaga di kedai. Walaupun mak dan ayah tidak memaksa kami untuk menolongnya kerana meraka tahu kami sibuk dengan urusan masing-masing tetapi kami tetap juga menolongnya kerana kami tahu hal itu akan meringankan sedikit penat dan lelah mereka apabila anak-anak ada bersama. Saya selalu perhatikan raut wajah mak dan ayah saya. Saya perasan mereka lebih gembira jika kami adik-beradik ada di depan mata mereka. Mak sentiasa menasihati saya agar jaga adab dan menghormati orang lain walau setinggi manapun saya berada. Keluarga saya selalu ada waktu saya perlukan mereka. Mereka ada dikala sedih, gembira, jatuh, dan bangun saya. Mereka selalu menasihat saya agar bangun dan bangkit kembali. Allahu besar sungguh pengorbanan mereka terhadap saya. Saya sayang mak dan ayah saya. Saya sayang adik-beradik saya. Saya sayang mereka sangat. Saya selalu berdoa agar diberi peluang dan kesempatan untuk saya berbakti dan membahagiakan mereka. Tanpa mereka saya tiada, tanpa mereka saya lemah. Mereka diibaratkan lilin yang menerangi malam-malam saya. Saya sayang keluarga saya sangat.




No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDAR 2021

KALENDAR 2021 Hai semua.. Disini saya ada paparkan kalendar tahun 2021 dari bulan Januari hingga Disember. Saya menyiapkan kalendar ini ...